Defender logó a motorházfedélen, közeli képen

A DEFENDER TÖRTÉNETE

A Defender nem ismer lehetetlent. A céltudatosan megtervezett, ellenállhatatlanul kívánatos és felülmúlhatatlanul robusztus Defender olyan modern hős, amely tisztelettel emlékezik a múltra, ám a jövőbe tekint.


A világ első polgári használatra tervezett, sikeres összkerékhajtású járműveként a maga képére alakította a világot: vadonatúj távlatokat nyitott minden földrészen, kalandot kereső járműveként éppúgy, mint humanitárius vagy munkaeszközként.


A Defender a kulturális tájat is keresztül-kasul bejárta. Világszerte szállított uralkodókat éppúgy, mint a mozgókép legnagyobb alakjait.


Mindez két embernek: a látnoki képességekkel megáldott Wilks fivéreknek köszönhető. Spencer Wilks a Rover Company ügyvezetőjeként dolgozott, míg Maurice ugyanennek a vállalatnak a mindig előre tekintő főmérnöke volt.

Új és régi Defender egymással szemben a szabad ég alatt

A Defender története 1947-ben, a walesi Anglesey szigetén, a Red Wharf öbölben vette kezdetét. Maurice Wilks itt rajzolta bele a parti homokba annak a járműnek a körvonalait, amely később a világ egyik legnagyszerűbb konstrukciójává vált.


Egy év sem telt el, és a kész Land Rover bemutatkozott a világnak. A különleges konstrukciót kifejezetten optimális terepalkalmasságra tervezték. Ezt vetítették előre kis tömegű alumínium borítólemezei, rendkívül rövid túlnyúlásai, valamint a legfontosabb: kapcsolható összkerékhajtása.


A legelső modellek kivételével piros és sárga gombokkal szerelt karokat találtunk az utastérben: ezek segítségével a kettő- és összkerékhajtás között rendkívül egyszerűen lehetett váltani, ráadásul a rendszer minden helyzetben működött. Ez volt a napjaink Defenderében megtalálható, egyedülálló Terrain Response rendszer őse.


A Wilks fivérek alkotása alig néhány hónapon belül a világ minden pontján megvásárolható volt. Hamarosan a brit királyi család is ezt választotta járművéül. A legelső ünnepi Land Rover, amelyet egyedileg tervezett hátsó padozattal szereltek fel, akkor jutott szerephez, amikor II. Erzsébet királynő és férje, Fülöp herceg először látogatták végig a Brit Nemzetközösség országait 1953-ban, és ebben az autóban fogadták az alattvalók köszöntését.


Hosszú élete során II. Erzsébetet gyakran lehetett látni egy Defender volánja mögött, amint a királyi birtokon közlekedik; a Defenderek a mai napig a háztartás szolgálatában állnak.

Régi Defender modellek
ER 11 koronázási széria

A jármű a kalandorok új generációját hívta életre, lehetővé téve, hogy utasai világ bármely pontjára eljussanak. Ma már legendás az az Oxford Cambridge Távol-Keleti Expedíció, amelyről címlapon írtak annak idején a lapok: 1955/56-ban hat egyetemi hallgató 29 ezer kilométert megtéve Londonból Szingapúrba autózott.


Nem kevésbé ihletett kaland volt Brits George és Jinx Rodger expedíciója: ők hét év leforgása alatt 16 ezer kilométert tettek meg egy Station Wagon fedélzetén, útjuk során megírva Afrika veszélyeztetett törzseinek és vadvilágának a történetét. Vagy ott volt Bristol Foster kanadai biológus és Robert Bateman vadvilág-festő, akik 64 ezer kilométeres utat tettek a világ körül. A felsorolást hosszasan folytathatnánk.


Az ilyen és ezekhez hasonló teljesítmények nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy megszületett a hobbi célú terepjárózás műfaja. A Camel Trophy-n – amelyet afféle 4x4-es világbajnokságnak is tekinthettünk – résztvevő járművek pedig életre hívták azt a tökéletes, többcélú eszközt, amely egyaránt alkalmas volt a legkeményebb expedíciók teljesítésére és laza családi kempingezésre.


Ezt a műfajt a Defender tette népszerűvé szerte a világon. Az autó, amely a mai napig fáklyahordozója ennek a műfajnak, megtestesítője nem csak az autós kalandoknak és a terepjárózásnak, de a humanitárius erőfeszítéseknek is.


Mindez pedig ezért volt lehetséges, mert a Defendert úgy terveztük, hogy mindennel megbirkózzon. Ez ma is érvényes. A modell minden változata egyre messzebb jutott, és olyan mércéket állított, amelyek lehetetlen feladat elé állították a versenytársakat.


Az új, hosszabb tengelytávú változatok még praktikusabbá tették az eredeti modellt, életre hívva a Pick-up és Station Wagon variánsokat. A Station Wagon először alkalmazta a tetőkeretbe illesztett, híressé vált ablakokat, amelyek még világosabbá tették a belteret, és megkönnyítették a kitekintést, ha hegyi szerpentineken kellett manőverezni.


A motorok erősebbé és takarékosabbá váltak, ám a modell elsősorban továbbra is funkcionális járműként volt ismert. Egy, a korai időkben bevezetett "kényelmi csomag" például nem állt másból, mint tetőből és ajtókárpit-elemekből. Volt ugyanakkor egy olyan részlet, amely időtlen érvényűvé vált: a Defenderhez mai napig rendelhetők a robusztus, mosható gumiszőnyegek.

Defender a sivatagban parkol

A modell gyártásának első évtizedében a termelés 70 százalékát 150 országba exportáltuk. Korábban egyetlen más típus sem volt, amely a világ ilyen sok táján hagyott volna nyomot. Sokak számára pedig alighanem ez volt a legelső automobil, amelyet valaha láttak.


A globális eladásokból a katonai kivitelek is kivették a részüket - ezek ihlették a Defender (magyarul 'védelmező') nevet, amelyet később minden variánsra elkezdtek alkalmazni. Persze a civil példányok is számtalan hőstettet vittek véghez, amint szervizkocsiként, mentőautóként, hidraulikus platformként szolgáltak szerte a világon.


A Defender még a ralisportból sem maradt ki: a Bowler műhelyében félelmetes versenyautót építettek belőle.


A megkérdőjelezhetetlen tartósságú terepjáró egyre kívánatosabbá vált. Az 1958-ban bemutatott Series II esztétikailag tetszetősebb volt: itt jelent meg a karosszérián az a lekerekített övvonal, amely a mai napig látható a Defenderen.

Defender Classic Edition járművek a bemutatóteremben

Vonzerejének köszönhetően az autó a figyelem középpontjába került. Az 1960-as években olyan világsztárokat fotóztak le a Wilks fivérek megállíthatatlan alkotásával, mint Marylin Monroe, Steve McQueen vagy Paul McCartney.


Az 1971-ben bevezetett Series III színre lépésével megjelentek a modern kényelmi funkciók is a fedélzeten, a párnázott műszerfaltól kezdve az új kormánykerék mögé helyezett műszeregységig. Azok pedig, akiknek közúton vagy terepen még nagyobb teljesítményre volt szükségük, immár V8-as motorral is megrendelhették az autót.


Az 1982-es County verzió megint csak azt demonstrálta, hogy jóval többről volt szó fáradhatatlan igáslónál. Az új karosszériaszíneiről és matricázásáról könnyen felismerhető variáns először kínált szövetkárpitozású üléseket.


Egy évre rá megjelentek a Ninety és One Ten modellek, és velük az a karakteres orrkialakítás, amely a klasszikus széria gyártásának a végéig a Defender meghatározó stíluseleme maradt. A turbódízel motor érkezésével párhuzamosan megújult a belső környezet. Az utazási komfortot új, spirálrugós felfüggesztés fokozta.


A Defender név 1990-ben jelent meg. Az új elnevezés tökéletesen tükrözte mindazt, amit a világ erről a különleges járműről gondolt: azaz, hogy megbízható, kiszámítható, robusztus és tartós. Arra tervezték, hogy bejárja a földet.

Defender terepen, viharos időben

A modern kori Defenderben ez a nemes vérvonal él tovább. Az újragondolt legenda aszfalton és terepen egyaránt világszínvonalú teljesítményt nyújt. Minden idők legrobusztusabb, legjobb menet- és terepképességekkel rendelkező Defendere megállíthatatlan és összetéveszthetetlen.


A modell 90-es, 110-es és 130-as karosszériaváltozatai mind egyedi személyiséggel bírnak, és akár nyolc ülést kínálnak. A Defender Hard Top pedig hamisítatlan munkaeszköz, amely 90-es és 110-es karosszériaméretben várja a feladatokat.


Ezeket a változatokat mind a legkíméletlenebb körülmények között teszteltük, az északi sarkköri vidéktől kezdve a sivatagokig. Mindegyik verzió karosszériája háromszor szilárdabb, mint bármely konkurens terepjáróé.


A tartósság és a fenntarthatóság egyaránt kulcsszerepet játszik a Defender modern prémium minőségről alkotott jövőképében. A Defender 110 elektromos hybridként is elérhető.


Hősies, karizmatikus személyiségéhez híven a Defender változatlanul fő támasza a humanitárius és környezetvédelmi erőfeszítéseknek, a Vöröskereszt és Vörös Félhold Társaságok Nemzetközi Szövetségétől kezdve a Tusk Trust vadvédelmi szervezetig.


A modell ráadásul LEGO-szett formájában is halhatatlanná vált, így egy új generáció számára nyújthat ihletet ahhoz, hogy egy napon ők is modern hősökké váljanak. Említettük, hogy a Defender filmsztár is?


A Defender 110 SVX Double Cab példányai a James Bond széria SPECTREcímű epizódjában jelentek meg, amint a hegyoldalon menekülő 007-es ügynököt üldözték. A legkeményebb teszt mégis napjaink Defenderére várt. A kaszkadőrök teljesítőképességük határáig űztek pár 110-est a huszonötödik Bond-film, a Nincs idő meghalniegyik különösen látványos üldözéses jelenetében.


Tökéletes szerep volt ez egy olyan jármű számára, amely mára önálló márkává nemesedett. A közeljövőben tisztán elektromos változat is készül a Defenderből, a modell azonban megmarad annak, aminek 1948-ban született: a szabadság hírnökének.

MÉG TÖBB DEFENDER TÖRTÉNET

Magabiztos nőket támogatunk

HÖLGYEK, AKIK NEM ISMERNEK LEHETETLENT

Ünnepeljük együtt a hölgyeket, akik nap mint nap a Defender fedélzetén feszegetik a lehetséges határait.
Hölgy túrázni indul a Defenderrel

A SARKVIDÉK HABLEÁNYA

Megan Hemsworth fotográfus a legveszélyesebb világtengerek szépségét igyekszik megörökíteni képein.
Vöröskereszt

HUMANITÁRIUS PARTNEREK 1954 ÓTA

A közösség erejét, felkészültségét és kitartását erősítjük világszerte, vállvetve a Brit Vöröskereszttel.

A DEFENDER FELFEDEZÉSE

Autó a sivatagban parkol

DEFENDER 130

Kategóriaelső helykínálat akár nyolc személy részére a harmadik üléssor megrendelése esetén.
Autó a zöldben parkol, oldalról

DEFENDER 110

Fokozott helykínálat hét üléssel és opciós harmadik üléssorral.
Parkoló autó, oldalról

DEFENDER 90

Válasszon az öt- és hatüléses kivitelek között.
Defender oldalnézetből

DEFENDER HARDTOP

Kétféle kivitelben, öt, hat vagy hét üléssel rendelhető.